TOEGEWIJD

Van 13 november tot 4 december 2010 liep in het antiquariaat Demian te Antwerpen de aan Gust Gils gewijde tentoonstelling Zeer verlaten reiziger. Op de openingsavond werd nummer 134 van Deus Ex Machina, een Gilsspecial, voorgesteld. Tien dagen later werd op de blinde gevel van café Köln aan de Antwerpse Stadswaag een gedichtenmuur ter ere van Gils onthuld.

dem134 gedichtenmuurstadswaag

BEROEPSGEHEIM

In 1975 publiceert Willem M. Roggeman een bundel interviews met schrijvers, waaronder Gust Gils. Het betreft een vrij zeldzaam, bijzonder leerrijk en opvallend openhartig gesprek, waarin onder meer wordt ingegaan op rol en betekenis van de muziek, het redacteurschap van tijdschriften, het orale karakter van de poëzie, en daaraan gekoppeld Gils’ vermeende anti-lyriek.

beroepsgeheim

(Willem M. Roggeman, Beroepsgeheim. Gesprekken met schrijvers, Nijgh & Van Ditmar, ’s Gravenhage/Rotterdam, 1975, pp.249-275)

SPOOKPIJNEN

Eind september 2015 verscheen bij Uitgeverij Marmer (Baarn) de langverwachte bundel Spookpijnen met nagelaten poëzie van Gust Gils uit de periode 1993-1999, bezorgd door Els van Damme en Yves T’Sjoen. Op de cover een vroeg zelfportret van Gils, uit 1948.

spookpijnen

STORINGEN

De auteur Joris Note wees ons op zijn artikel getiteld Storingen met besprekingen van “De huismeester” (Maarten ’t Hart) en “Het zoemen van de bierkaai” (Gust Gils). Het verscheen destijds in De nieuwe maand, tijdschrift voor politieke vernieuwing (Kritak, jg.29, nr.3, april 1986, pp.43-45). Wij ontvingen meteen ook het typoscript ervan, waarvoor dank.